چهارم
--- تااواخر زمان خلافت عثمان مسلمانان هم
در معنای آیات قرآن اختلاف نداشتند و هم بر مبنای چهارده قاعده ای که ذکر کردیم می
دانستند که حدود سنت نبی اکرم (ص) چه بوده است زیرا طبق تاکیدات قرآنی و نیز
تصریحی که در سنت مکتوبه محمد (ص) وجود داشته
خلفای راشد مانند زمان پیامبر گرامی اسلام مامورینی درهر شهر و قصبه داشتند
تا مردم را درس قرآن و سنت آموزند و فهمیده های مردم را در تفهیم و تدریک قرآن و
سنت فقیه و دانا تربیت کنند. و در اواخر زمان عثمان که بواسطه لشکرکشی های
پیروزمندانه مسلمانان دشمنان زخم خورده در
لباس نو مسلمانان در سرزمین های وسیع و دورافتاده از مرکز اسلام آشوب هایی ایجاد
کرده تا از نفوذهای بیشتر نهضت اسلام نسبت به رومی ها و ایرانی ها و مصری ها و
مسیحیان و یهودیان و دیگر حکام جلوگیری نمایند و لازم به ذکر است نقش عمربن
عبدالعزیز در پیدایش و رشد اختلافات مذهبی در قلمرو اسلامی بسیار پررنگ و برجسته
است و متاسفانه روی تلقینات دشمنان اسلام همیشه کوشیده اند تا افرادی را که موجبات
بدبختی هایی در میان مسلمانان بوده اند و یا زمینه های تضعیف اسلام را فراهم کرده
اند ستودنی معرفی نموده و افرادی را که درتحکیم و توسعه نفوذهای حکومتی مسلمانان و
یا شکست دشمنان و توطئه گران و اغتشاش کنند گان نقش بزرگی داشته درتاریخ های مورد
نظر استعماری همیشه بدنام و خونریز و منحرف از دین و انسانیت معرفی شده و شورشیان
و مروجان خشونت و اختلاف اندازان و حامیان ایشان را همه جا مورد تمجید و تعریف و
خدوم به مردم تبلیغ کنند .
موضوع
امر به معروف و نهی از منکر در اصلاحات دینی --
امر به معروف و نهی از منکر جزئی است از تبلیغ دین و تبلیغ دین برای کسی که
به موضوع مورد و مرتبط تبلیغ کاملا دانا باشد و بتواند انجام دهد واجب است . و
مسلما کوشش در آن جهادی در راه الله است و نحوه تبلیغ در زمان ها و مکانها ی مختلف
و اشخاص مختلف فرق می کند و باید شخص
تبلیغ کننده طبق آیه دوم از سوره جمعه علاوه بر علم به آیات قرآن حکمت آنها را هم
دانسته باشد و برطبق آیه 70 و 71 از سوره احزاب متقی باشد بطوریکه از گفتن سخنان
غیر مستدل و غیر محکم و گمانی بپرهیزد و کاملا مطیع متن قرآن و سنت های مکتوبه و
معروفه و معلومه محمد (ص) باشد و مطابق آیه 3 و 8 از سوره حج همه جانبه نگر بوده و
از حدود علم و منطق قرآن خارج نشود و ذره ای بسوی منابع مشکوک روایتی منحرف نشود و
هر آنچه را که نمی داند با شهامت بگوید که نمی داند و از پرگویی های تاویلی و
پروازهای فکری بپرهیزد و باداشتن شرایط فوق فقیه و راسخ در قرآن و علوم مربوطه
است.
بدیهی
است همه ی مسلمانان نمی توانند شرایط تبلیغی فوق را داشته باشند لذا ضروری است در
کشورهای اسلامی که حاکمان آن بشرط علاقمند بودن به مبانی تربیتی و تعالیم اسلامی
برپایه قرآن باشند سلسله مراتب انضباطی برای تبلیغات اسلامی در نظر گرفته تا روسای
درجه اول افراد فوق روی سلسله مراتب کلاسهای عالی و متوسط و ابتدایی برای تمام
مسلمانان ایجاد نموده و مراکز فوق را برای آموزش های لازم بر پایه سئوال و پاسخ در
نظر گرفته تا بتوانند طبق آنچه در متن سنت مکتوبه پیغمبر اسلام گوشزد شده مردم را
هر چه بیشتر به قرآن و سنت پیامبر آگاه سازند و روشهای صحیح تبلیغی مبتنی برمبانی
فوق را بیاموزانند و برای شناخت مقام مبلغان حقیقی به آیات 44 از سوره نحل و 42
سوره عنکبوت و 25 سوره فاطر و 76 از سوره آل عمران توجه کنند تا این عالمان رابه
عنوان اهل ذکر و علمای حقیقی معروف و قابل شناخت کنند هم چنانکه آیه 5 و 6 سوره آل
عمران در شناخت راسخان در علم قرآن است .
فقیه
حقیقی کیست ؟ - اینکه مرسوم و مشهور است
به اشخاصی دینی بظاهر مطلع به فروع دین فقیه می گویند اشتباهی است بزرگ زیرا فقیه
حقیقی در قرآن و سنت مکتوب پیامبراسلام و لغت عرب به کسی گویند که بسیار کنجکاو و
علاقمند و دانا بوده و به فهم صحیح آراسته باشد و از حقایق دین اسلام بصورت مستدل
مطلع باشد و نه اینکه اطلاعات او تنها روی حفظ و محفوظات روایات مختلف گو باشد که
در جامعه طرفداران بسیاری یافته و اینکه برخی روی لزوم رجوع مردم به فقیه در امور
دین و رفتن گروهی از مسلمانان برای تحصیلات دینی به آیه 123 از سوره توبه استناد و
استشهاد می کنند یک برداشت غلط تفسیری است زیرا در آیه فوق تفقه و کنجکاوی مربوط
به امور جنگ است که نفراتی از شهرهای مختلف دور و نزدیک باید بروند به مرکز تصمیم
گیری جنگی تا بدانند در شهرهای خود چگونه مردم رابسیج کنند و این اشتباه تفسیری
بدون توجه به پس و پیش آیه و شان نزول آن و واژه دین دراینجا بوده ( الف و لام
الدین در آیه عهدیه است و در اینجا بمعنای شان و وضع در حال جنگ است و تدبیر لازم
به مقاله تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) در این وبلاگ توجه شود ) اگرچه بدیهی
است برای شناختن دین حقیقی و تبلیغ صحیح
همانطور که گفتیم باید نفراتی علاقمند از مردم در مدارس یا کلاس های خاص مربوط به موضوعات دینی در تشکیلاتی رسمی به تعلم و تعلیم
بپردازند تا در دین استاد و فقیه و دانشمند مبلغ تبلیغاتی شوند و مردم را بصورت
استاد و شاگرد و نه روی اجبار و تقلید نسبت به فراگیری و انجام امور مذهبی بصورتی
که محرک شان به تحقیق و تفکر برای بدست آوردن راهی که منطقی تر باشد تربیت کنند.
راسخان
در علم قرآن وامام متقین چه کسانی هستند؟ --
پیش از پاسخ به این سئوال بایددانست که اصل و اساس فقیه شدن در ادیان الهی
علاقمندی توام باکوششهای همه جانبه نگرانه و تقوای الهی است و اینکه کسی صرفا به
دلایل شرایط اجتماعی یا سیاسی در زندگی اش و روی موقعیت اش در جامعه ای که در آن
زندگی می کند تصور شود می تواند به این مقام برسد خیال باطلی است و در قرآن مجید
این مطلب به
صورت
تذکری به پیغمبراسلام (ص) و دیگر مومنان درباره پیشوایانی از یهود و نصارا که
درمدینه نزد پیروانشان چنین جلوه می کردند در آیه 4 و 5 سوره جمعه گفته شده : فضل الله ( اصول تربیت ها و هدایت های عالیه
قرآن ) چنین است که آن را به کسی می دهد که می خواهد --- این خواست الهی روی لیاقت
گیرندگان فضل اوست یعنی خواست قلبی و ترس از او و کوشش های مجدانه ای که برای بدست
آوردن آن در چارچوب قوانین فهم قرآن انجام می دهد -- و الله صاحب چنان فضلی بزرگ است 4 و چگونگی
کسانی که تورات به ایشان تحمیل شد ه و خودشان روی این تحمیل نخواسته اند آن را روی
علاقه به خود گیرند به مانند الاغی است که کتاب هایی را حمل می کند و چنین قومی که
مطالب روشن و مستدل الله را انکار می کنند بسیار بد هستند و الله نیز چنین قوم
ستمکاری را هدایت نمی کند 5
در آیه فوق علمای دینی یهود که شغل پیشوایی دینی را
برای ارتزاق و استفاده مادی در زندگانی دنیایی شان در پیش گرفته اند بدون اینکه در
باطن علاقه جدی به حقایق تعلیمی و تربیتی آن داشته باشند به چار پایی تشبیه شدند
که از دانش و تهذیب آموختنی های دینی بی بهره اند و انبوه اطلاعاتی که برایشان بار
شده عموما جز عقاید و نظریات مختلف خلاف واقع بیش نیست که روی روایات دروغ و یا اجتهادات غلط بصورت محفوظاتی عوام پسندانه
از موهومات محیط است که اینان به رخ دیگران می کشند و طبق نص فوق اینها بزرگترین
ستمکاران جامعه بوده که مورد نفرت و دوری از فضل الهی اند و اما راسخان در قرآن
فرو رفتگان در علم قرآنند و متقی حقیقی می باشند و اینان براساس آیه 7 از سوره آل
عمران عالمانی کنجکاوند که علامت ایشان این است که متشابهات قرآن را از محکمات
قرآن خوب می شناسند و هرگز معنا و تاویل برای متشابهات فوق نمی تراشند زیرا می
دانند که تاویل آنان را فقط الله می داند و نباید برای آن معنا و تفسیر یا تاویلی
کرد و ادعای دانستن آن را نمی کنند و صریحا در برار خواستن تاویل و تفسیر و معنا
برای آن ها می گویند نمی دانم و مردم را با خیالبافی های خود سرگردان و گمراه نمی
کنند و امام متقین کسانی هستند که علاوه
بر راسخ بودن در قرآن می توانند متقیان و راسخانی را پرورش دهند و اینان لیاقت
ریاست و پیشوایی بر مبلغان حقیقی دینی را دارند. . . . . ادامه دارد .
مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم...
ما را در سایت مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 0manshoorenoora بازدید : 206 تاريخ : يکشنبه 18 مهر 1395 ساعت: 7:37