مقاله 113 - داستان نبوت و مبارزات پیامبران الهی حضرت ابراهیم (ع) مقدمه

ساخت وبلاگ

سخنی  با خوانندگان --  ازبررسی های انجام شده درتاریخ تمدن بشری می فهمیم نقش پیامبران الهی درایجاد تحولات و پیشامدها ی بزرگ و سرنوشت ساز نقشی اساسی و تعیین کننده است این موضوع در قرآن مجید سوره تین که سوره 29 نازل شده در ترتیب نزول سوره های قران است مورد تذکر است از مطالب این سوره پیداست اگر پیامبرانی از جانب الله تعالی برای به جریان انداختن مکتب عالی تربیتی انسان ها نمی آمدند از نظر جامعه شناسی انسان ها بیش از چهار گروه بزرگ روی تمایل تنازع بقای حیوانی نبودند گروهی چون درندگان مانند گرگ و شیر وروباه که بازور یا فریب دیگران راشکار و صید خود می نمودند ولی باورود پیامبران به میان مردم اینان و پیروانشان در عین اینکه از نظر حضور اقلیتی بیش نیستند با داشتن توانایی گروه های فوق  لکن برای رسیدن به زندگی و مقام عالی مانند ایشان عمل نمی کنند که با فریب و تخدیر اکثریت با سوء نیت و کشاندن عوام به طرفداری از موهومات اینان را از حیوانات پست تر کرده تابدون قدرت مقاومت تسلیم و خوراک درندگان فوق کنند گروهی که نفرت انگیز و تبهکارند و در تاریخ بشریت بزرگ ترین خصم پیامبران و مصلحان حقیقی می باشند در آیات سوره تین دراین چهار گروه همانا فریبکاران مذهبی و قدرتمندان ستمکار که در نقش گرگ ها و در لباس چوپانان گله --  عوام --  می باشند به نزاع پایان ناپذیر برخاسته اند : اولی ها برای دریدن و سومی ها یعنی پیامبران و مصلحان دینی پیرو ایشان --  برای نجات دسته عوام .تاریخ نشان داده است این جدال و نزاع از همان روزهای آغازین پراکندگی نسل بشر با اینکه پیغمبران و طرفدارانشان از لحاظ نفرات و قدرت هیچگاه در برابر گروه اول در موقعیتی برتر نبودند اما همیشه آن گروهی که کفه ترازوی شان سنگین تر بوده همین ها بوده اند و تاثیرگذاری ایشان در عرصه گروههای انسانی بسیار شگرف و عمیق و طولانی مدت بوده است چنانکه ظهور موسی (ع) و مبارزات عمیق دینی وی چنان دنیای آن زمان راتحت تاثیر قرار داد که جوامع و ملل آن روزگار نظیر یونان و کرانه های مدیترانه و شمال افریقا  و فراعنه مصر و ملت نیل متاثر از آن دچار تحولاتی مذهبی اجتماعی سیاسی و فرهنگی شده تا سالیان طولانی شاهد فعالیت های اصلاحی در عرصه های فوق قرارداشته اند تحولاتی که به ظهور فلاسفه موحد مانند افلاطون و ارسطو در اروپا و شاهانی چون آخناتون مصادیق آنند  ( انشاء الله در سیر حکمت و فلسفه در جهان مفصلا به آن خواهیم پرداخت ) نتایج عملی این تاثیرات بوجود آمدن نحله های فکری حکما و افکار متنوع و گرایشات مختلف در منطقه بین النهرین (خاورمیانه) که پل مهم ارتباط شرق و غرب عالم باشد بود .

درمیان این جریانات دینی و انبیای الهی سه تن از ایشان با تحولات و سرگذشت ملت های بین النهرین و حکومت ها و تمدن های یزرگ و حاکمان کوچک و بزرگ پراکنده از مصر تا اور یعنی محدوده ی نیل تا غرب کوههای زاگرس ارتباط ناگسستنی دارند : ابراهیم و یوسف و موسی (ع) . بنابراین شرح و سرگذشت مبارزات و تاریخ نبوتشان بخشی از تاریخ و سرگذشت سیاسی / اجتماعی این سرزمین هاست و ازهمین روی روشن کننده بخش هایی از مسایل تاریخی/ جامعه شناسی قلمرو سرزمین های فوق است که بنا به دلایلی در ابهام و تاریکی است . اساس بررسی هایی که اینک تحت عنوان *  نبوت و مبارزات دینی پیامبران الهی * پیش روی خوانندگان محترم است برمبنای فوق یعنی موضوعات روشن کننده تاریخی/جغرافیایی برپایه علوم فوق و مطابقت آنان با گزارشات متون دینی یهود و اسلام  عهد عتیق و دیگر کتب یهود و قرآن مجید و باستانشناسی است . از این روی تفاوتهایی اساسی میان این مجموعه مقالات با آنچه که بصورت روایات مورد استناد در کتبی که به قصص الانبیاء در میان عامه مشهوراست وجوددارد.زیرا در این بررسیها سعی شده از نقل هر آنچه که بدان استناد گردیده و اصلی در مستندات بالا نداشته اند پرهیز گردد و مضامین دور از عقل و علوم و بدیهیات اعتنایی نگردد لذا در سلسله مقالات براساس آن چه گفته شد جداول و نقشه ها و نمودارهای مرتبط به پیوست ارایه گردد.

داستان پیامبران مشترک در قرآن و عهدعتیق و نحوه گزارش هر یک --   در بررسی داستان گویی مبارزات دینی و نیوت پیغمبران الهی گزارش قران مجید تفاوت های آشکاری در چگونگی ارایه با عهد عتیق مشاهده می شود این تفاوت ها به دو صورت برجسته و متمایز است : مکررگویی همراه با اختصار و تاکید بر محورهای هدایتی و تربیتی گزارش وقایع .

برخلاف عهد عتیق که داستان بصورت کامل و یکباره باشروع و پایان دریک گزارش و حول شخصیت مربوطه آمده است و فحوای داستان گویی ادیبانه دارد و رمان وار می باشد گزارشات قران بصورت پیام های تربیتی برشنونده عرضه می شود این شیوه در سرتاسر قران اما از یک نظم کلی نیز برخوردار است مثلا در بررسی داستان مبارزات دینی موسی(ع) که بیشترین حجم رانسبت به دیگر پیامبران درقران بخود اختصاص داده در سوره های مختلف به این شرح دیده می شود :  شرح تولداو از آیه سوم سوره قصص تا آیه بیست و نهم که شامل دوره جوانی و سپس قتل ناخواسته مامور فرعون بدست موسی و فرارش به خارج مصر ( مدین ) و تشکیل خانواده و عبور از کوه طور و دیدن آتش مخصوص است و ادامه داستان از آیه دهم سوره طور به صورت ماموری از جانب الله به دربار فرعون تاعبور دادن بنی اسرائیل از عرض دریاچه تمساح ( ونه رود نیل یا دریای سرخ که مشهور غلطی است ) و میقات وی برای یک آموزش چهل روزه و موضوع ده فرمان و الواح آن و گوساله پرستی قوم او در مدت غیبتش گزارش شده است و در عین حال در سوره های مومن و دخان و شعرا و یونس و زخرف و احقاف و اسراء بصورت دو و سه و چند آیه مطالبی گزارش شده که در عین حال نکته ای تازه تذکر داده شده است که محقق ناگزیر می گردد پیش از رونویسی کامل این گزارشات تمامی آیات را پس از یک بررسی دقیق تدوین نماید.چنین شیوه ایی در قران در باره همه پیغمبران صادق است شادروان دکتر صادق تقوی در باره این ویژگی گفته شده در گزارش رسانی قران درخصوص پیامبران می نویسد : # مطالب قران در این مورد با نظم داستان گویی های مرسوم نیست بلکه در سوره هایی که هست این مطالب صورت استشهاد برای تکمیل هدایت مردم در کنفرانس های متعدد دارد به طوری که بعضی مطالب تکرارشده و برخی مطالب افتاده و در جایی مفصل و جای دیگر مختصر --  نگاه کنید تورات وانجیل حقیقی از نظر قرآن ص 62 # پیش از بررسی داستان حضرت ابراهیم (ع) بد نیست به نحوه گزازش عهد عتیق دراین باره نظری اندازیم :  در داستان نوح کتاب اول یعنی سفر پیدایش باب پنجم تا پایان باب نهم که به مرگ نوح پایان می یابد دراین پنج باب که شرح ماوقع طوفان نوح است --  همراه با موهوماتی --  در آن هیچ از تبلیغات دینی نوح نزد مردم چیزی دیده نمی شود .

در داستان ابراهیم که از اواخر باب یازدهم تا اوایل باب بیست و پنجم را شامل می گردد و در آن شرح مفصلی است از جزئیات زندگی وی با همسران و فرزندانش بدون هیچ اشاره ای به مبارزات دینی اش شادروان دکتر صادق تقوی در این باره در کتابش می نویسد :  ...از باب دوازده تا اواسط باب بیست و پنجم در کتاب اول تورات  --  سفر پیدایش --  مربوط است به تاریخ زندگانی ابراهیم که محتوی حقایق بسیار تاریخی است و مطالب قران نود درصد آن را تایید می کند اگر چه چگونگی تدوین آن در تورات حقیقی موسی معلوم نیست چگونه بوده ولی بطور مسلم به اینگونه نظم تاریخی که در تورات فعلی هست نبوده و مقداری از آنها را مورخین یهود از اطلاعات تاریخی و روایاتی قدیم خود بدست آورده اند و نوشته اند متن تورات و انجیل حقیقی از نظر قرآن ص 53 --  

در داستان حضرت ابراهیم از باب بیست و پنجم تاباب سی و هفتم داستان فرزندان ابراهیم  یعنی اسحق و اسمعیل و دیگر برادران آیشان و نیز فرزندانشان می باشد به قول شادروان دکتر صادق تقوی تاریخ فرزندان اسحق و نسل او را تاریخی خصوصی برای پیدایش و اعمال پسران اسحق که عیسو و یعقوب باشد و دوازده فرزندان یعقوب که هر گاه بعضی مطالب موهوم شان زده شود ازنظرتاریخی حقیقی اند و مورد اعتماد تاریخ می باشند و مسلما وحی بر موسی نمی باشند  --  همانجا ص 58 .

در خصوص داستان حضرت یوسف بصورت مفصل در باب های 37 تا آنتهای باب 50 که پایان کتاب اول یعنی سفر پیدایش باشد است مطالبی است در باره یوسف و خانواده اش از سن هفده سالگی او تا زمان وفاتش در سن یکصد و ده سالگی است که در قران جز جاهایی که تصحیح شده قابل اعتماد است .  اما داستان موسی که داستان مفصل تری است در کتاب دوم تورات موسوم به سفر خروج که محتوی 40 باب است شامل تولد و فرار وی از مصر تا اولین ماه از سال دوم خروج ایشان از مصر و ورود به صحرای سینا است و باید دانست بیشتر مطالب قران که مربوط به موسی است جزء همین قسمت از تورات است و با آن مطابقت دارد اما بصورت خلاصه گویی هایی که خاص قران است . شادروان دکتر صادق تقوی دراین باره می گوید : ... یک اسلام شناس حقیقی باید ازاین بخش های ( سفرخروج) از شرح و بسطی که درتورات هست استفاده کند --  همان ص 62 برخی مطالب مربوط به موسی (ع) و تاریخ قوم یهود در کتاب های سوم  --  سفر لاویان و چهارم --  سفر اعداد-- است همراه با تحریفات و موهوماتی که در استفاده از آنان حتما باید اطلاع کافی از موضوعات مربوطه در قران و تاریخ ملل قدیم آسیای قدیم و بین النهرین داشت و در آخر از تاریخ موسی و بنی اسرائیل کتاب پنجم --  سفر تثنیه --  است که به معنای کتاب تکرار و مکررات یا مطالب چهار کتاب قبل است و آن مجموعه ای است مفصل از قول موسی و نه از الله که در روز اول از ماه یازدهم در سال چهل خروج بنی اسرائیل از مصر در بیابان عربه مقابل سوف بنی اسرائیل که برای ایشان گفته است و عبارتند از خلاصه هایی از حوادث عبرت آمیز از سرگذشت بنی اسرائیل در مصر تاخروج و عبورایشان از صحرای سینا و دستورات خالق عالم بریهود و اینکه بنی اسرائیل تمامی این حوادث و تعالیم رابه صورت یادآوری هایی برفرزندان شان بخوانند تا ایشان نسل در نسل از مفاد آن مطلع باشند و در باب آخرش چگونگی فوت موسی است و اینکه خداوند اورا در دره ای ( بیت فعور) درزمین موآب دفن کرد و کسی قبر اوراندانست . ازمطالب بسیار مهم این بخش باب هجدهم شماره 15 تا 20 تذکری است درباره ی پیغمبری حضرت محمد که موسی آن رااز قول یهوه گفته است که یهوه خدایت ( خدایعنی صاحب اختیار دینی مردم و نه خالق و پروردگار) نبی ای رابرای شما بنی اسرائیل از برادر شما (منظور بنی اسماعیل است ) مانند من مبعوث خواهد کرد که ازطریق وحی با او سخن می گوید نه تکلم که اطرافیان هم بشنوندوحی یعنی ارتباطی میان دو نفر که دیگران نفهمند و باید دانست که درمیان پیامبران ارتباط الله با موسی بصورت  وحی نبود بلک صدای یهوه قابل شنیدن برای همه بود و فقط موسی آن را نمی شنوید بلکه حاضران نیز می شنیدند و هرکس که سخنان او را که به اسم من می گوید نشنود --  نپذیرد من از او مطالبه خواهم کرد بازخواست خواهد شد --   هم چنین در باره ی موضوع کشتن گوساله مطالبی آمده  در باب 21 شماره 1 تا 9 که تصحیح شده اش در قران با نام سوره  بقره به صورت صحیح و کامل آمده است و پایه ی مطالبی بوده که بشکلی موهوم و تحریف شده در کتاب پنجم یعنی سفر تثنیه است و بواسطه اهمیت اش سوره بزرگی از قران به این نام --  بقره نامیده شده است .

سایر کتب دینی یهود که در تورات فعلی 35 مکتوب است به نوعی تاریخ قوم بنی اسرائیل است که ما در ادامه بررسی هایمان در مقالات آینده در باره ی پیغمبران داخلی بنی اسرائیل به آنان خواهیم پرداخت همچنین بصورت جداگانه تحت عنوان * تاریخ یهود از اسارت بابل تا کنون * تاریخ کامل این قوم را مورد بررسی قرارمی دهیم . ... ادامه دارد. 

مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم...
ما را در سایت مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0manshoorenoora بازدید : 208 تاريخ : يکشنبه 19 دی 1395 ساعت: 10:56