مقاله 112 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد(ص) براساس ترتیب نزول قرآن - بخش یازدهم

ساخت وبلاگ

نزول سوره سیزدهم سوره الرحمن --   دیدیم مخالفین نبوت محمد با شروع تبلیغات دینی او که با آیات اقراء و تمام سوره الحمد آغازید  در وهله اول که آیات سوره الحمد توسط ولیدبن مغیره که از بزرگان مکه محسوب می گردید و نظریات او برای همه مکه اهمیت داشت نزد او برده شد پس از دقت در متن و محتوای آیات نازل شده بشکل مغرضانه ایی مورد قضاوت وی قرار گرفت و مطابق متن آیات 11 تا 25 سوره مدثر به آورندگان متن ( برای او خواندند) گفت این مطالب دروغی است که محمد به الله نسبت داده و محمد دروغگویی بیش نیست و گزارش قرآن در آیات فوق می رساند که ولیدبن مغیره از متنفذین مذهبی مکه بوده که دراین باره چنین نظر داده و از او نظر خواسته اند و باید دانست دراین زمان در جزیره العرب دین منحرفانه ایی از تعالیم حضرت اسماعیل رایج بود که ناشی از اجتهادات غیر موحدانه پیشوایان مختلف مکه بود که براساس آنها انواع شرک و بت پرستی ها و تحریفات تعالیم اسماعیل (ع) منجر به روش های مذهبی مختلف با متولیان مختلف در این روشها شده که هر یک از آنان پیروان خاص خود را داشت لذا در میان مخالفین نبوت محمد(ص) رهبران سوء مذهبی در کنار روئسای قریش و دیگر اشراف مکه نیز به چشم می خوردنداین به اصطلاح علمای مذهبی هر یک برای خود دارای روشهایی تعلیمی مختص بخود و پیروانی خاص بودند که درعین اشتراکات اعتقادی غیر موحدانه و شرک آلود اختلافات فقهی در دیدگاهها و فتاوی شان نیز وجودداشته و من حیث الموجود چملگی بر علیه اعتقادات و ارزش های تبلیغی و تعلیمی حضرت ابراهیم و اسماعیل اجماع گروهی داشتند و خوانندگان محترم در مناسک تغییر یافته حج که در این زمان انجام میشد بخوبی خواهند دید که شعائر و مناسک فوق روی تاویلات و تفسیرات اجتهادی این پیشوایان منحرف دچار چه موهومات و خرافه هایی شده بود --  در بخش مربوطه توضیح خواهیم داد

دومین تهمت و افترای منتسب به محمد (ص)  - افترای دروغگویی -  موضوع جن زدگی و دیوانگی محمد بود که با نزول سوره های پیاپی توسط افراد فوق بین عامه شایع و رایج می شد لذا در سوره الرحمن الله تعالی خالق عالم برای اینکه چنین موهوماتی را بی پاسخ نگذارد و موهوماتی را که مردم مکه در باره جن برزبان میاوردند پاسخی علمی داده باشد با نزول سوره فوق مطالب بسیار مهم و علمی را در بیش از چهارده قرن قبل به بشرها اعلام فرمود که در دهه های اخیر حقیقت آن مکشوف شده است و تاسف و تحیر اینکه توسط پاره ای از مسلمانان نادان روی تلقینات دشمنان اسلام این سوره عجیب علمی را در مجالس یادبود مردگان برای افراد فوت شده می خوانند و حال اینکه دراین سوره که خطابش غیر از انسان ها جن ها نیز می باشد در آن تشریح شده که جن ها موجوداتی شبیه به بشرهایند از جنسی غیر انسان ها  ( موضوع خلقت های جدید مانند ضد ماده از اکتشافات اخیر در حوزه فیزیک است که تطبیق خلقت جن با ضدماده اول بار توسط شادروان دکتر صادق تقوی در تفسیر آیات سوره اعراف و محمد و جن و خصوصا 49 سوره الذاریات انجام شده ( به مقالات ما در وبلاگ بلاگفا آرشیو منشورنور مراجعه شود) لازم به تذکر است که با توجه به موضوع ماده تاریک و انرژی تاریک دور از ذهن نیست که می توان جن ها و دنیای ایشان را در حقیقت دراین موضوع مورد بررسی و توجه نیز قراردادخاصه مفهوم جن که بسیار به موضوع ماده و انرژی تاریک نزدیک تر از ضد ماده میتواند ارزیابی گردد.از عجایب گزارشات قرآن اینکه درسوره جن که سوره 42 به ترتیب نزول سوره های قرآن است روز نخست بعثت پیغمبراسلام از دید و زبان جن ها گزارش شده که چگونه مردم برای شنیدن مطالب سوره الحمد توسط محمد (ص) در کنار مسجدالحرام ازدحام نموده برهم فشارمیاوردند و از سرو کله یکیگر بالا میرفتند تا ببینند محمد درباره شب نزول قرآن در خانه اش چه میگوید و چه می کند.در بخش سوره جن مفصلا به آن خواهیم پرداخت که نشان دهنده مشابهات زندگی حن ها و انسان هاست .

نزول سوره های والعصر و عادیات برمحمد (ص) --  به ترتیب سوره های 14 و 15 -  این دو سوره که با فاصله زمانی بیشتری پس از سوره الرجمن نازل شده نشان می دهد بعد از پایان دوره قطع وحی و توصیه های الله درسوره انشراح به تبیلغ و فعالیتهای بیشتر ترویح مطالب قرآن علاوه برشخص رسول الله پیروان او نیز به تبلیغات گسترده دست زده لکن می بینند هرچه بر کوشش های خود می افزایند مخالفت ها و عدم استقبال از دین جدید بصورت وسیع تری دیده می شود لذا خالق عالم دراین سوره کوچک ضمن ترغیب مسلمانان به تحمل سختی ها در تبلیغات دینی به آنان یک اصل مهم دیگر در خصوص جوامع را تذکر می دهد که محتوای یک راهنمای بزرگ اجتماعی برای مبلغین دین حق است و آن این است که بدانند راه رستگاری حقیقی چهار مرحله دارد تاانسان اشرف مخلوقات گردد و آنها صبر و کوشش مستمر و شکیبایی و ایمان صحیح توام با اعمال نیکوکاری است و اکرهم یکی از این پایه ها درکسی متزلزل شود به همان اندازه دچار سقوط خواهدشد و قطعا مورد تجاوز دیگران قرارمی گیرد و همانطور که درسوره عادیات گوشزد می شود به جنگ ها و آشوب های بزرگ و چپاول دچار می گردند ودراین سوره که داستان ستمگری ها و خودخواهی ها و مال دوستی و نافرمانی های انسان های تربیت نشده دینی است درتاریخ بشری بسیار دیده شده و می شود که نمونه ای از آن درمتن سوره عادیات صحنه غارتگری های اعراب بت پرست جزیره العرب و مکه است و درتاریخ بشرها سال و ماهی نیست که صدها مشابه آن دیده نشود که وقایع اخیر خاورمیانه نزدیکترین رویدادهای این زمان است دراین سوره کوچک علل این گونه حوادث را طمع و آز بشری می داند که چگونه انسان ها با اینکه ادعای اعتقاد به اصول انسانی می کند اما کفران کننده ودیعه الهی و موهبت پروردگارش یعنی خرد و اصول انسانیتی است که در فطرت و بطن هر انسانی قرارداده شده و با لغزش و نادیده گرفتن آن از هر پستی پست تر شده و از انسان به مرحله پایین تر از حیوان تنزل می یابد.

فوت دوم پسر محمد -  پیامبراسلام از بانو خدیجه همسر مومن و باوفایش صاحب پسری شد که قاسم نام نهادند که بیش از دو سال زنده نماند و پیش از اینکه محمد پیغمبرشود دارفانی را وداع گفت و ازاین روی در زمان قبل از رسالت محمد را به نام ابوالقاسم یاد و نام می بردند .پس از بعثت نیز و مدتها قبل از نزول سوره کوثر --  سوره شانزدهم پسر تازه متولد شده او که عبدالله نام گذاری شده بود وفات یافت --  حدودا اواخر سال دوم  بعثت  --  مخالفین نبوت محمد (ص) که از هر پیشامدی و حادثه ای مترصد بودن تا به نیش زخم و تحقیر و تخفیفی نسبت به محمد اورا بیازارند و چهره او را تخریب نمایند به شنیدن مرگ دومین پسر آن حضرت به طعنه اورا ابتر نامیدند که در مفهوم یعنی کسی که از وی نسلی نماند تا نام اورا به یادگار در آینده حفظ کند وبه عبارتی بعد از مرگ نامی از او نماند و فراموش شود و البته در این لفظ بارمعنایی تحقیرآمیزو زشت که جنبه ناسزاداشته باشد نیز وجود داشت باری مخالفان محمد را بااین عنوان یاد می کردتد تا تحقیرش کنند و به او بفهمانند که اگر الله آن چنان که در سوره الضحی گفته است به وی تفقد دارد و مورد احسان قرارمی دهد ازچه روی پسران وی زنده نماندند تا برای او نسلی بماند و چون مرگ فرزند پس از نزول سوره الضحی بود بیش از پیش این حرف ها برمحمد گران میامد و محمد نیز که مانند همه انسان ها روی حس بشری علایق شخصی و از جمله فرزند پسر و ادامه نسل و نام و ازیاد نرفتن و حفظ خانواده را دوست داشت از چنین ملامت ها و نیش ها و واقعه مرگ پسر دوم ناراحتی نشان می داد و میان اطرافیان او کم و بیش نیز چنین تصوراتی وجود داشت لذا الله تعالی خالقش برای رفع این ناراحتی و پاسخ به یاوه گویی های مخالفان سوره شانزدهم کوثر را بشرح ذیل نازل فرمود:

ما به تو آن چیزی را بخشیدیم که باعث زیادتی تو از هر چیز ارزش داری است --  اشاره به نبوت او قرآن است که بتعث شد هم محمد به هدایتهای عالی نایل گردد و در پیشگاه الله بزرگترین مقام را کسب کند و هم از نظر دنیایی به ریاست و نفوذی بسیار و طرفداران زیاد برسد ریاستی که بدی های رایج ریاستها را نداشته و آثار آن تا آخر دنیا و در آخرت بصورت بسیار ارزشمند تر و افتخار آمیزتر خواهد ماند و خوشنامی که هم اکنون نیز نامش به احترام و بزرگی در سرتاسر گیتی و در کشورهای مسلمانان روزی پنج بار در شهرها و روستاها برزبان آورده می شود و از هر فرزند و نسلی بهتر و پایدارتر است با این واقعیت که آدمی نمی داند در آینده حقیقتا نسل او باعث شود چگونه از وی یاد خواهدشد و این مفهوم کوثر است نه آنچه که مفسرین نادان روی نظریات کوته نظران و سطحی بینان معنا کرده اند --  پس به جای ناراحت شدن از سخنان سخیف دشمنان برای پروردگارت نماز بخوان یعنی بادرنظر گرفتن معنای آیات الحمد تمایل بندگی خود رابه خالقش نشان دهد --  و برای خوراندن بیچارگان شتر بکش و یقین بدان دشمن بدگوی تو مقطوع النسل و دم بریده است . --  یعنی اگر هم الان ترا این چنین تحقیر می کنند چیزی نخواهد گذشت که اگر نسلی هم از ایشان بماند با مسلمان شدن در آینده نسبت به پدران کافر پیشه خود بدگو آنان خواهند بود گویی نسلی ادامه دهنده اعمال شرک آمیزشان هرگز وجود نداشته و نامی نیک از ایشان نخواهد ماند و خوانندگان محترم ببینند چگونه درعمل نیز چنین شد و پس از فتح مکه همه این بدگویان فرزندانشان نسبت به پدران شان روشی خلاف ایشان درپی گرفته و گویی بدگویان طعنه زن فوق هیچ گاه ازخود نسلی برجای نگذاشتند و حتی پاره ایی از آنان بدست فرزندانشان کشته شدند.

نزول چنین مطالبی در سوره های گفته شده آتش مخالفان رانسبت به محمد و پیروانش بیش از پیش شعله ور می کرد و موج جدیدی از تبلیغات و واکنش ها را در میان دو طرف دامن می زد دراین میان محمد در ایام حج به مسجدالحرام میامد و به گفتگو و تبلیغات روسای قبایل و طوایف و مردم عادی که برای انجام مناسک حج از راه های دور و نزدیک میامدند می پرداخت در نتیجه مخالفان و خصوصا بزرگان قریش در مخالفت با مسلمانان مسایل و موضوعاتی را پیش می کشیدند که نشان دهنده اوج جهالت ها و رذایل و انحطاط اخلاقی و عقیدتی یک جامعه فاسد و عقب افتاده است به ترجمه سوره هفدهم تکاثر توجه نمایید :

*چنان افتخار به زیادتر داشتن شمارابه خود مشغول نموده که حتی به دیدن مقبره مردگان خود می روید تابه خود ببالید که قبر وسنگ و مقبره مرده های شما از دیگر مرده ها آبرومندانه تر و گران بهاتر است !! چه اشتباه بزرگی ؟! زیرا بزودی خواهید دانست  -- پس از مرگ دنیایی تان و خواهید دانست به چه راهی رفته اید خیر ! اگر به علم یقین بدانید ( می دانستید) دورنمای دوزخ را خواهید دید---  یعنی با علم قرآن بااینکه دوزخ را به چشم هم اکنون ندیده اید یقین میکردید که این گونه اعمال و تفاخر به آنان باعث بدبختی های حتمی تان خواهد شد --  واز پس آن ( بعد مرگ دنیایی و در آخرت) دوزخ را باچشمان تان خواهید دید تا یقین کنید( که مطالب قرآن حقیقت دارد ) در آن زمان از شما می پرسند ثروت خود را در چه راهی خرج کرده اید و بدست آورده اید؟  پایان سوره  باید دانست این سوره که در مدت کوتاهی از سوره کوثر نازل گردید در پاسخ به این مسئله بود که چون در سوره کوثر پیغمبراسلام و طبعا مسلمانان ثروتمند به خرج کردن ثروتشان در راه های خیر توصیه شده بودند ثروتمندان قریش در مخالفت با این گونه صالحات و نیکوکاری ها یی که انجام می شد به مخالفت و تفاخر در مال و سرزنش ایشان چنین می کردند. . . . . ادامه دارد .  

یک پاسخ و توضیح : خواننده محترمی که ماه گذشته در خصوص آیات 30 و 31 از سوره الذاریات سوالی مطرح نمودند باید گفت آیات مربوطه موضوع بارداری ساره همسر حضرت ابراهیم به اسحاق است که در سنین کهولت ابراهیم و همسرش روی رحیمیت الله تعالی براو اتقاق افتاد که بزودی داستان ایشان و حوادث و وقایع دوران طولانی نبوت آن حضرت را خواهیم آورد در پاسخ به خواننده محترمی که خواهان ارتباط با شورای نویسندگان می باشند می توانند هر سوال یا نقد خود را در همین وبلاگ مطرح و در صورتی که بصورت خصوصی خواهان پاسخ باشند به نشانی ایمیل شان ارایه خواهد شد از تماس شما عزیزان متشکریم . شورای نویسندگان.

مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم...
ما را در سایت مقاله 105 - تاریخ بیست و سه سال نبوت محمد (ص) براساس ترتیب نزول سوره های قرآن بخش نهم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 0manshoorenoora بازدید : 186 تاريخ : يکشنبه 19 دی 1395 ساعت: 10:56